Všeobecně.,
Soutěže všestrannosti – military
Závody všestrannosti jsou úplnou a všestrannou prověrkou zvládání koně a na straně jezdce a výkonu na straně koně. U koní a jezdců je prověřována jejich schopnost soutěžit v drezuře, parkur a cross-country. Drezurní zkouška dokazuje, že je kůň přiježděný, poslušný a klidný, parkur prokazuje jeho hbitost a pečlivost při překonávání překážek a cross-country prověřuje odvahu, rychlost, vytrvalost. Závody se dělí na jednodenní a třídenní.
Na jednodenních závodech se soutěží v pořadí drezura, parku a cross-country.
Na třídenních soutěžích se terénní jízda spolu s doplňkovými zkouškami rychlosti a vytrvalosti koná den po drezuře. Parkurové soutěže probíhají poslední den a zkoumají, zda má kůň stále potřebnou energii, hbitost, poslušnost a chuť překonávat překážky i po náročné zkoušce vytrvalosti a rychlosti předchozího dne.
Jak se sport vyvíjel
Tento druh soutěží vznikl v Evropě a u jeho zrodu stáli kavaleristé, kteří si jím krátili čas, když nebojovali. Sport se původně jmenoval jen military. Vyvinul se jako způsob testování schopností, které by měl mít vojenský kůň. Drezura prověřovala jeho vhodnost pro vojenské přehlídky, terénní jízda odrážela potřebu překonávat jakýkoliv terén, postavit se nebo uniknout nepříteli a parkur dokazoval, že i po boji je kůň stále fit, poslušný a připraven vydat se splnit další úkoly.
První závody všestrannosti na olympijských hrách se konaly v roce 1912. Tehdy i několik let poté byly závody doménou vojáků. Díky mezinárodním vojenským soutěžím se rozšířily i do řady ostatních zemí, a jak její počet narůstal, vzrost o ně zájem mezi civilisty. Dnes jsou závody všestrannosti oblíbeným sportem na celém světě.
Jedno- a třídenní závody
Při jednodenních závodech musíte projít drezurní zkouškou, absolvovat parkur a terénní jízdu v jednom dni. Trestné body udělované v jednotlivých částech se sečítají a vítězí ten, kdo má trestných bodů nejméně. Jednodenní závody jsou pro některé jezdce konečným cílem, ale skutečnou metou je připravit koně a jezdce na daleko náročnější třídenní závody.
Třídenní závody mohou ve skutečnosti trvat čtyři až pět dní v závislosti na počtu zúčastněných. Všichni koně jsou ustájeni společně v místě nebo blízko místa konání. Před začátkem soutěží je provedena veterinární prohlídka, kde jakékoliv znaky kulhání, zranění nebo nemoci vedou k vyloučení ještě před startem.
Následující jeden nebo dva dny probíhají drezurní zkoušky.
Druhá část závodů – zkouška rychlosti a vytrvalosti – začíná následujícího dne. Úsek A, klusový, spočívá v překonání určené trasy v daném čase. Toho leze většinou dosáhnout v klusu, ačkoliv kůň s krátkým krokem musí v některé části nacválat, abych se vyhnul udělení trestných bodů za překročení časového limitu. Tato etapa vás přivede do startu steeplechase, což je úsek B. Zcela sami musíte rychlým cvalem překonat dostihové překážky, opět v určeném čase. Konec dostihů vás přivede do počátku úseku C, další klusové etapy, jež má za cíl obnovit síly koně po steeplechase. Máte-li se vejít do časového limitu, měli byste většinou této trasy ujet pravidelným klusem. Tento úsek skončíte a kůň může 10 minut odpočívat. Většinou se omývá, znovu upravuje postroj a kontroluje, zda je bezpečný a pro koně pohodlný. Kůň se provádí, aby mu neztuhly svaly před startem cross-country, což je úsek D.
V desetiminutové přestávce koně prohlédne veterinář a vyřadí ty, kteří jsou příliš unavení nebo vystresovaní. Po desetiminutovém odpočinku se vydáváte na cross-country, která se hodnotí stejně jako v jednodenním závodě. Udělují se trestné body za odmítnutí, pády nebo objetí a také za překročení časového limitu.
Následující den se koná další veterinární prohlídka, kdy všichni koně, kteří trpí nadměrnou únavou z předchozího dne, jsou vyloučeni.
Pak následuje závěrečná zkouška, parkur. Ten se skáče většinou v opačném pořadí, takže ten, kdo až dosud vyhrával, skáče jako poslední. Trestné body za shození překážky, odmítnutí nebo překročení časového limitu se přičítají k trestným bodům za drezuru a soutěže druhého dne, čímž se dospěje k celkovému počtu bodů. Vítězové třídenních soutěží dokáží, že oni i jejich koně jsou skutečně úspěšnými, všestrannými závodníky.
TŘÍDENNÍ SOUTĚŽ
První den – |
drezura
|
–Druhý den
|
rychlost a vytrvalost:
Úsek A klusový úsek B steeplechase úsek C klusový úsek D cross-country |
Třetí den -
|
parkur
|
-
Úrovně soutěží
Třídenní soutěž probíhají pod patronací FEI a existují v několika výkonnostních třídách. Soutěže pořádají i Pony Club, jezdecké a jiné kluby, ty však většinou nabízejí maximálně střední třídy oficiálních soutěží. Jednodenní soutěže se hodnotí podle jednotlivých tříd, jako jsou nováčči (někdy i nižší), střední a pokročilí. Tato klasifikace vyjadřuje schopnosti koně, nikoliv jezdce, takže ve třídě nováčků můžete najít šestnáctiletého jezdce jedoucího první závod vedle olympijského vítěze na nezkušeném koni. Pro mnohé je to součástí kouzla a přitažlivosti tohoto sportu. Je daleko cennější dobře se umístit ve společnosti zkušených jezdců, i když nezvítězíte, než zvítězit ve třídě, kde víte, že vaši soupeři za mnoho nestáli.
Třídenní soutěže se klasifikují jednou hvězdou (nováčci), dvěma hvězdami (střední úroveň), třemi hvězdami (střední až pokročilá úroveň) a čtyřmi hvězdami (pokročilá až mistrovská úroveň).
Mezi jednodenními a třídenními soutěžemi jsou příležitostné dvoudenní soutěže. Většinou jsou určeny jen pro třídu nováčků, pro nezkušené jezdce a koně představují vhodný úvod ke třídenním závodům. Jeden den předvádíte drezuru a parkur a druhý den se jede zkrácená rychlostní a vytrvalostní část. ta se také skládá z klusového úseku, desetiminutové přestávky a cross-country, ale rychlosti a vzdálenosti jsou menší než u třídenního závodu.
Každý se musí k účasti na třídenních závodech kvalifikovat. Pro každou kategorii existuje určený počet jedno-, dvou- nebo méně obtížných třídenních soutěží, které musí jezdec s koněm absolvovat v určitém standardu. Většinou musíte bez trestných bodů nebo jen s omezeným počtem zdolat cross-country. To dodává vašemu sportu další rozměr, neboť vám umožňuje soutěžit s ohledem na dlouhodobé vyhlídky. Můžete se zúčastnit jednodenní soutěže a nezískat žádnou cenu, ale jestliže jste zajeli čistě cross-country, dosáhli jste kvalifikace na třídenní závody.
-
Požadované dovednosti
Uvážíte-li, co potřebujete na drezuru, parkur a honební ježdění, můžete si utvořit určitou představu o tom, kolik dovedností úspěšný kůň a jezdec potřebují. Dříve než tento druh závodění zavrhnete, podívejte se na to z hlediska dobrého základního výcviku, který za sebou nese celkový kvalitní výkon. Jestliže jste si dali práci s přiježďováním koně na jízdárně a přenesli stejné principy kmihu, rovnováhy a poslušnosti i do skoků, jste na půli cesty k vytvoření kvalitního koně pro tento druh závodů.
Procvičování skoků, ať přes parkurové překážky nebo terénní překážky, vyžaduje stejnou techniku a dovednosti.
Jediným rozdílem je rychlost, kterou jezdec jede krajinou, a skutečnost, že v přirozeném terénu, kterým jedete, se obtížněji udržuje tempo a rovnováha, než když skáčete na závodišti.
Dalším faktorem je různorodost překážek, které budete překonávat v průběhu terénní jízdy. Jakmile se váš kůň seznámí s parkurovými překážkami, asi se nezalekne ničeho, s čím se na trase potká, pokud nenajdete na překážku špatně. Ale nezvyklých překážek, které lze postavit do přirozeného terénu na terénních závodech, je bezpočet a pokaždé, když kůň závodí, se může setkat s něčím, co nikdy neviděl. Trénink pro terénní ježdění by se měl zaměřit na budování jistoty a důvěry a na schopnost činit správná rozhodnutí při nájezdu na překážku.
Voda je jednou z překážek, které způsobují více potíží než ostatní. Na počátku je důležité, aby se kůň vody nikdy nezalekl. To znamená, že musíte pečlivě volit jakékoliv vodní překážky, na které ho navedete. Nežeňte ho do řeky, pokud nevíte, zda má bezpečné a jisté dno. Jestliže ochotně půjde do vody a tam zjistí, že se boří do bahna, jistě ho to vyděsí a už vám příště nebude věřit. Proto nezneužívejte jeho důvěru a ochotu. Stejně tak nenechte vyděsit ani příliš odvážného koně, najíždějte do vody klidně a tiše, aby skočil, dopadl a obnovil rovnováhu kontrolovaným způsobem. Jestliže koně takto seznámíte s vodou a budete-li vždycky v takové pozici, abyste mohli koni pomoci při dopadu do vody, pak nebude mít důvod k odmítnutí přeskočit vodní překážku.
Tělesná zdatnost je další podmínkou pro koně i jezdce. Pokud pravidelně vyjíždějí ven a kůň pracuje a skáče, pak by měl být v dostatečné kondici pro nováčkovský jednodenní závod. Chcete-li však dosáhnout výše, musíte věnovat speciální pozornost fyzické zdatnosti a výcvikovému programu koně. To vyžaduje zkušenost a znalost toho, jak dosáhnout fyzické zdatnosti, aniž bychom vystavovali citlivé klouby a končetiny nadbytečné námaze. Vy také musíte být fit, neboť unavený jezdec není unavenému koni žádnou oporou.
Jezdec military možná potřebuje více odhodlání a důslednosti než v jiných jezdeckých disciplínách jednoduše proto, že je daleko těžší dělat dobře tři věci v jeden den, než se specializovat na jednu.
- Požadované vybavení
V tomto druhu závodů je možné soutěžit s minimálním vybavením, ale jelikož se skládá ze tří disciplín, je vysoká pravděpodobnost, že budete muset investovat do nejrůznějších částí vybavení. Mnoho koní lépe chodí každou disciplínu v jiném sedle, může například při drezuře potřebovat stihlo, ale pro terénní jízdu raději uzdu nebo silné udidlo. Někteří koně musí mít jiné sedlo i na parkur. Pro cross-country byste měli použít poprsák a bezpečnostní podbřišník. Pro terénní a parkurovou část můžete také použít různý typ kamaší a bandáží, neboť parkurové kamaše neposkytují dostatek ochrany při terénním závodě. Můžete-li si to dovolit, pak drezurní sedlo značně vylepší váš sed a dojem. Někteří jezdci dokonce mají různá sedla pro parkur a terénní soutěž, ale není to nutné. Dnes je možné koupit sedla s vyměnitelnými kolenními opěrami, která umožňují přeměnit totéž sedlo z drezurního modelu na skokové.
Dále budete potřebovat pantalóny, rajtky a jezdecké boty plus vyjížďkové nebo přehlídkové sako a povolenou helmu. Při cross-country musíte mít chránič těla. Ve vyšších kategoriích se od vás očekává, že drezuru pojedete v cylindru a fraku, nové jsou velmi drahé, ale můžete si je pořídit z druhé ruky.