Barrel Racing
BARREL RACING
– rychlostní závod, jehož trať vede po trojúhelníkové dráze, kde se jezdec s koněm otáčí kolem tří barelů. Poražení barelu se penalizuje 5 trestnými vteřinami. Díky elektronické časomíře se měří na tisíciny vteřiny. Jede se buď jedno nebo dvě kola, přičemž se započítává lepší dosažený čas.
Trasa je vyznačena za pomoci tří sudů a dvou značek vymezujících startovní čáru.
Na startovní čáře je umístěna buď elektronická časomíra, nebo zde stojí dva časoměřiči se stopkami. V případě, že není čas měřen elektronickou časomírou, zapisuje se průměrná hodnota z naměřených časů.
Je povolen letmý start, kdy jezdec většinou nabere rychlost již před startovní čárou. V okamžiku, kdy nos koně protne startovní čáru, sepne se časomíra. Jezdec obkrouží všechny sudy. Nejprve oběhne dva stojící blíž u startovní čáry, nakonec ten vzdálenější. Je na volbě jezdce, který z bližších sudů objede jako první. Čas se zastavuje opět v okamžiku, kdy se nos koně dostane do prostoru startovní/cílové čáry.
Pokud se soutěžícímu nepodaří obkroužit barely v požadovaném kurzu, je diskvalifikován. Zde je potřeba brát v úvahu i případ, kdy jezdec protne nějakou částí těla koně startovní čáru (například nevybere otočku kolem prvního barelu a kůň udělá navíc cvalový skok k východu z arény. Jezdec ho stočí, ale kůň třeba zadní nohou šlápne do prostoru startovní čáry. V tom okamžiku se sepne časomíra a jezdec pak může kurz dokončit leda cvičně, žádný čas mu nemůže být započítán). Soutěžící může být také diskvalifikován za hrubost vůči koni, nepřiměřené používání bičíku, ostruh apod.
K času dosaženému na trati se připočítává 5 trestných vteřin v případě, že dojde k povalení sudu. Rovněž pokud jezdec nemá po celou dobu pobytu v aréně na hlavě klobouk nebo přilbu, je penalizován 5 vteřinami.
V zájmu bezpečnosti se povoluje (a mládeži nařizuje) v rychlostních disciplínách místo klobouku přilba.
Sudy se používají ocelové, 55 galonové, zpravidla výrazně zbarvené. Pro disciplínu jsou pravidly dané i vzdálenosti mezi barely.
Maximální vzdálenosti jsou uvedeny v nákresu. Pokud se takový rozměr nevejde do arény, pak se vzdálenosti podle předepsaného klíče zmenšují. Při stavbě trati je nutné dát pozor, aby byl ponechán dostatečný prostor pro obrat kolem barelu a též pro bezpečné zastavení po projetí cílem. Někdy se pro rychlostní disciplíny nechává aréna otevřená, zejména v případě venkovních arén. Pro koně větší prostor představuje pohodlnější pozvolnější brždění, ale otevření arény klade větší nárok na organizátora co se týká bezpečnosti diváků. Mnozí totiž v zájmu lepšího výhledu i přes zákaz vstupu neváhají během soutěže zaujmout "výhodné" místo u výjezdu z arény, nejlépe i s dětmi.
Zejména pokud je možnost bezpečného dojezdu, je možné vidět opravdu strhující finiše, kdy kůň do poslední chvíle jede naplno.
Nyní se blíže podívejme na ideální trasu. Ta bude souviset s předpoklady našeho koně. Každému koni se na jednu stranu zatáčí hůř a na druhou lépe. Jak už víme, je jen na výběru jezdce, kterou variantu obkroužení barelů zvolí. Jezdec má tedy na výběr, zda pojede nejprve jeden barel s otočkou vlevo a pak dva s otočkou vpravo, nebo naopak. Logické je pak zvolit tu trasu, která umožní koni více otáček na stranu, která mu vyhovuje lépe.
Prvnímu barelu, který kůň obkrouží, se říká money barrel. Z tohoto titulu se dá usoudit, že na prvním barelu velmi záleží. Není divu, je to právě ten barel, kolem kterého se kůň otáčí na svou méně šikovnou stranu, ty další by už teoreticky měly být snazší. Proto se při výcviku koně doporučuje věnovat větší pozornost právě prvnímu barelu.
Kůň by se měl naučit chodit kolem barelu ideální trasou. Doporučuje se při tréninku od startu vydat do míst, kudy budeme chtít, aby kůň v soutěži běžel, to znamená kousek vedle barelu. Příliš blízko riskujeme povalení sudu nebo bolestivé naražení nohy o barel, příliš velký oblouk nás zas bude stát čas. U barelu se pak doporučuje zastavit a teprve pak pokračovat v oblouku kolem sudu. Stejné cvičení pak provádět i v klusu a ve cvalu. Je také možné ideální trasu vymezit třeba uličkou z kuželů, které budeme postupně odebírat.
Pokud kůň není dostatečně obeznámen se svou úlohou na trase, ztrácí zbytečně čas v příliš velkých obloucích...
...nebo energii při boji s jezdcem.
K dobrému obkroužení barelu v rychlosti výrazně napomáhá dobrý sed jezdce, který by neměl koni bránit v rychlém pohybu. Při otočce by měl jezdec zůstat v rovnováze, obě ramena jezdce bz měla setrvat ve vodorovné pozici.
Pokud se jezdec příliš naklání, může v prudkém obratu vzít koni rovnováhu a strhnout ho i do pádu, sám opustit sedlo, nebo jen ztratit výhodu dobrého působení na koně.
Soutěž okolo barelů však nejsou jen otočky. Od barelu k barelu se kůň pohybuje po rovných liniích a na závěr pádí rovnou do cíle. I tady se dá ušetřit čas.
I tady platí, že méně je někdy více. Pokud sedí jezdec v rovnováze a koně zbytečně neruší, pobízí jen tolik, aby kůň věděl, co se od něj očekává, může kůň ze sebe vydat dle svých schopností maximum.
Často viděnou chybou je snaha o pobízení koně vzadu, ať už volnou rukou, bičíkem, koncem otěží nebo koženými pásky u sedla, přičemž se jezdec zakloní a mimovolně přitáhne otěže, čímž koně naopak zbrzdí.
Někdy se také jezdec připravuje o lepší čas tím, že zahájí brždění dřív, než kůň protne cílovou čáru.
Jsou povoleny i jiné druhy uzdění,
jsou povoleny různé martingaly,
nánosníky, jmenovitě je v pravidlech povolen i tie down (vyvazovací nánosník),
či obouruční vedení na páce. Rozhodčí může jezdci jednotlivé části uzdění zakázat, pokud neodpovídají pravidlům (pravidla určují povolené rozměry udidla a nepovolují určité tvary, které zraňují nebo působí koni nadměrné nepohodlí. I s povoleným typem uzdění však zůstává na ruce jezdce, nakolik bude jízda na daném udidle pro koně komfortní.)
Je povolen i jezdecký bičík.
Oblíbenost westernové disciplíny barrel race je na vzestupu. Někteří jezdci ji jezdí pro vítězství, jiní jen tak pro zábavu, nebo aby si koník na jednoduché trati zvyknul na práci v kolbišti. V tom případě ani jezdec nejede naplno, barel třeba jen obkluše. I takového jezdce však diváci u rychlostek tradičně výrazně povzbuzují.
Barely jezdí dospělí i děti, a můžeme se s touto disciplínou setkat i v parawesternu, kde se její hvězdou stal dokonce nevidomý Pavel Ondra.
Na trati barrel race tak můžeme vidět celou škálu plemen. Na hobby soutěžích zde můžeme potkat i chladnokrevníka, který však není svou stavbou těla vhodný a ve vyšších soutěžích se v rychlostních disciplínách prakticky nevyskytuje.
Stavbou těla jsou v nevýhodě poníci a menší koně, kteří musejí své malé rozměry dohánět větším výkonem.
Nejčastěji jsou v soutěži vidět plnokrevníci (angličtí i arabští) a lehčí zástupci amerických plemen (často právě prošlechtění plnokrevníkem), tedy koně předurčení k rychlosti a přitom dostatečně obratní.
Prakticky se zde však může prosadit jakýkoliv kůň, který je dostatečně ochotný, rychlý a obratný. Vždyť mnohonásobným mistrem republiky v barrel race je právě tento teplokrevník...